Dragon Age: Początek to gra cRPG stworzona w całości przez
studio BioWare. Dla kanadyjskiego dewelopera projekt ten stanowi powrót
do korzeni, po tym, jak w 1998 roku firma zasłynęła w świecie kultowym Baldur’s Gate, a potem wsławiła się w gatunku role-playing takimi dziełami, jak Neverwinter Nights, Knights of the Old Republic czy Mass Effect.
Akcja Początku przenosi nas do umiejscowionego na kontynencie Thedas
królestwa Ferelden. Kraina ta, zamieszkiwana przez ludzi, elfy i
krasnoludy, stała się obiektem ataku Plagi, zarazy złożonej z
najrozmaitszych potworów pod dowództwem potężnego arcydemona. By
ochronić ludność przed złem, do obrony Ferelden zaangażowano obdarzonych
szczególnymi cechami bohaterów zwanych Szarymi Strażnikami. W trakcie
zabawy ofiarowana jest nam szansa dołączenia do tego ugrupowania, tak by
móc następnie stanąć do walki z szerzącym się złem. Tryb dla
pojedynczego gracza zapewnia około 60-100 godzin zabawy, a ponadto
przewidziano możliwość pobierania rozszerzeń typu DLC.
Jednym z najciekawszych elementów Dragon Age jest konieczność
dokonywania wyborów i myślenia o ich konsekwencjach. Prawie każde
zlecone zadanie oferuje nam wiele zróżnicowanych rozwiązań, a
podejmowane decyzje nie tylko kształtują głównego bohatera, ale również
wpływają na świat gry.
Niejednokrotnie musimy także wybierać pomiędzy dwoma niezbyt
optymistycznymi wariantami. Przykładowo, napotkanego w trakcie podróży
opętanego chłopca możemy własnoręcznie zamordować lub zezwolić na
poświęcenie życia innej osoby celem uratowania jego duszy. Inny z
istotnych elementów Początku, dialogi, zrealizowano podobnie do rozmów toczonych w grze Mass Effect,
z zachowaniem specyficznej mimiki bohaterów oraz szerokiego wachlarza
opcji dialogowych. Nie zapomniano przy tym o wzbogaceniu wypowiedzi
szerokim słownictwem (łącznie w Dragon Age pada 900 tys. słów)
oraz podłożeniu głosów pierwszo i drugoplanowym postaciom. Do tego celu w
angielskiej wersji zaangażowano ponad 140 aktorów, a w polskiej ponad
stu.
Wzorem wielu innych gier role-playing zabawę rozpoczynamy od
samodzielnego wykreowania głównego bohatera. Ustalamy jego rasę, płeć
oraz klasę (wojownik, łotrzyk, mag), jak również wybieramy wariant jego
pochodzenia. W tym ostatnim przypadku decydujemy pomiędzy sześcioma
historiami początkowymi, takimi jak miejski elf, człowiek szlachcic,
magin czy krasnolud plebejusz. To w jaki sposób rozpocznie się przygoda
znajduje swoje odzwierciedlenie w dalszych etapach rozgrywki, złożonych z
eksploracji krainy fantasy, rozmów z napotkanymi osobami i walk przy
użyciu tradycyjnej broni białej oraz magii.
Starcia z przeciwnikami odbywają się w czasie rzeczywistym, jednak autorzy Dragon Age wzorem
swych poprzednich dzieł oddali do naszej dyspozycji system aktywnej
pauzy. Gra cechuje się mimo wszystko stosunkowo wysokim poziomem
trudności, gdyż odnoszenie kolejnych zwycięstw związane jest z
koniecznością umiejętnego dobierania i używania różnorakich
umiejętności, talentów oraz zaklęć. Dowodzona przez nas drużyna w danym
momencie maksymalnie może składać się z czterech postaci, którym możemy
wydawać stosowne rozkazy lub programować ich skrypty zachowań,
zezwalając w ten sposób na prowadzenie działań bez ingerencji z naszej
strony. W skład zespołu mogą wejść ciekawe osobowości, między innymi
zawodowy zabójca Zevran, wiedźma Morrigan, qunari Sten czy templariusz
Alistair. Nieaktywni bohaterowie czekają na swoją szansę w obozie i w
tymże miejscu możemy również poprawiać z nimi swoje relacje (wysłuchanie
ich historii, przekazywanie prezentów itp.). Ciekawostką jest możliwość
przygarnięcia chowańca, a mianowicie bojowego psa Mabari.
Świat gry możemy oglądać na dwa zasadnicze sposoby, a mianowicie z
perspektywy trzeciej osoby lub w tradycyjnym rzucie izometrycznym,
przywodzącym na myśl klasyki gatunku (serie Baldur's Gate czy Icewind Dale).
Producent duży nacisk położył na zapewnienie szczegółowości i
unikalnego wyglądu każdej z odwiedzanych głównych lokacji, wśród których
nie zabrakło miasta Denerim, lasu Brecilian, krasnoludzkiej twierdzy
Orzammar, wieży magów czy elfickich ruin. Otoczenie jest częściowo
interaktywne, a zabawę dodatkowo uatrakcyjnia realistyczna gra cieni i
świateł.
Tryb gry: single player Nośnik: 2 DVD Ocena gry 9.0 / 10 na podstawie 9310 ocen czytelników. Cena gry w dniu premiery: 139 PLN
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz